Thomas Cleij herbenoemd als decaan van de Faculty of Science and Engineering

Het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht heeft prof. dr. Thomas Cleij herbenoemd als decaan van de Faculty of Science and Engineering. Cleij zal tot maart 2027 leiding blijven geven aan de snelgroeiende faculteit.

De Faculty of Science and Engineering (FSE) kreeg haar huidige naam en missie in 2018, toen de Faculty of Humanities and Sciences overging in een dedicated science and engineering faculteit. Sindsdien is FSE uitgegroeid tot een levendige gemeenschap van meer dan 3100 studenten en 450 medewerkers.

Cleij leidde FSE door deze transitie en is sindsdien decaan gebleven. FSE speelt tegenwoordig een prominente rol in het Nederlandse wetenschaps- en ingenieurslandschap, met als hoogtepunten onder meer het unieke natuurkundig laboratorium ETpathfinder, de oprichting van de afdeling Advanced Computing Sciences en de start van een recyclingcluster op de Brightlands Chemelot Campus. De faculteit heeft ook verschillende nieuwe onderwijsprogramma's gelanceerd, waaronder de bacheloropleiding Circular Engineering, die inspeelt op de behoefte aan een nieuw type ingenieurs met een focus op duurzaamheid.

"Ik ben vooral trots op hoe we deze faculteit samen als team hebben opgebouwd", zegt Cleij. "Zowel met medewerkers als met studenten. Binnen Nederland zijn we een unieke faculteit in de manier waarop we gestructureerd zijn, de thema's die we aanpakken en onze mentaliteit. De komende jaren hoop ik verder te bouwen aan de sterke punten van onze faculteit en onze ingenieursportfolio verder te ontwikkelen."

Rector Magnificus Prof. dr. Pamela Habibović namens het College van Bestuur: “Wij zijn heel blij met de herbenoeming van Thomas Cleij. Samen met zijn collega’s heeft hij hard gewerkt aan de bloeiende ontwikkeling van FSE. Wij vinden het heel fijn om ook de komende jaren samen verder te bouwen aan de faculteit.”

De herbenoeming van Cleij geldt voor een periode van drie jaar, van 1 maart 2024 tot 1 maart 2027. De standaard aanstellingsperiode voor een decaan aan de UM is vier jaar; zijn huidige termijn duurt vijf jaar vanwege de transitie die FSE ten tijde van zijn huidige benoeming doormaakte.

Thomas Cleij
Prof. Dr. Thomas Cleij