Subsidie van €950.000 voor MUNDO-project in Mozambique

De Universiteit Maastricht heeft een subsidie ​​van €950.000 ontvangen van Nuffic voor een Orange Knowledge Programme project in Mozambique. Het Maastricht University Centre for International Cooperation in Academic Development (MUNDO) heeft een projectvoorstel voor internationale samenwerking ontwikkeld in samenwerking met Universidade Eduardo Mondlane en het Wageningen Centre for Development Innovation.

Op Probleemgestuurd Onderwijs gebaseerde masteropleiding in voeding

De Nederlandse partners zullen Universidade Eduardo Mondlane in Mozambique ondersteunen bij de ontwikkeling van een op Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) gebaseerd multidisciplinaire masterprogramma in voeding. Afgestudeerden van het programma hebben een compleet pakket competenties verworven die nodig zijn om het probleem van ondervoeding in Mozambique effectief te bestrijden. Naast kennis op het gebied van voeding, omvatten de competenties ook kennis en vaardigheden om een ​​dialoog aan te gaan met boeren, om het gedrag van consumenten te beïnvloeden en om besluitvormers in de private en publieke sector effectief te beïnvloeden.

43% van de kinderen in Mozambique is chronisch ondervoed

Het project is belangrijk voor Mozambique, omdat 43% van de kinderen chronisch ondervoed is en een groeiachterstand vertoont. Dit zal ernstige gevolgen hebben voor hun toekomstige gezondheid en welzijn en het beperkt hun vermogen om bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van het land. In veel gevallen is de oorzaak niet in de eerste plaats een ontoereikende voedselvoorziening. Een sleutelfactor die onvoldoende voeding veroorzaakt, ligt aan de consumentenkant van de waardeketen.

Geen deskundigen in Mozambique om ondervoeding aan te pakken

Mensen op het platteland en in de stedelijke gebieden zijn zich onvoldoende bewust van wat een gezond en uitgebalanceerd dieet is. Dit wordt verergerd door culturele overtuigingen die mensen ervan weerhouden hun gedrag te veranderen in de richting van verbeterde voeding. Mozambique heeft geen deskundigen met de benodigde competenties om beleid en programma's te ontwikkelen en te implementeren en zo ondervoeding effectief aan te pakken. Een multidisciplinair masterprogramma in voeding zal deze kloof overbruggen.

UM homepage foto: ILRI/Mann | Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

PGO-workshop bij de Universidade Eduardo Mondlane in Mozambique