Rusland: van (schijn)democratie naar dictatuur

Mariëlle Wijermars, universitair docent Cybersecurity and Politics, weet als geen ander hoe de Russische propagandamachine werkt en selectief gebruik maakt van de geschiedenis. Jarenlang doet ze hier al onderzoek naar. Ze is geschrokken van de agressieve inval in Oekraïne en de nietsontziende manier waarop de vrijheid van meningsuiting in Rusland nu aan banden is gelegd. “De overheid probeert niet eens meer de schijn van democratie op te houden. Rusland is met rasse schreden op weg naar een dictatuur. Ik zag de signalen hiervoor al veel eerder, maar hoopte dat het niet zo ver zou komen.” Een gesprek over het duiden van de actualiteit, het belang van vrije media, haar eerste kennismaking met Rusland en Britney Spears.

De eerste weken na de inval van Rusland in Oekraïne waren heftig voor Mariëlle Wijermars. Ze werkt dagelijks samen met Russische en Oekraïense wetenschappers, waarvan de meesten nu in het buitenland werken. “Mijn coauteurs bijvoorbeeld stuurden me een berichtje: ‘Ik weet niet of het wel gaat lukken met die deadline want ik probeer mijn ouders naar een veiliger plek te krijgen.’ Het volgen van de gebeurtenissen, al die persoonlijke verhalen uit mijn netwerk en de verschrikkelijke verhalen die ik via via van vluchtelingen hoor, het is aangrijpend.”

Extreem rechts is mainstream geworden

Al jaren volgt Wijermars de Russische media. Na haar studies Internationale betrekkingen en Slavische talen in Groningen, promoveerde ze op hoe de Russische overheid de geschiedenis gebruikt om zichzelf te legitimeren en wat de rol van de media daarin is. Van 2017-2019 werkte ze in Helsinki als postdoc onderzoeker bij een project over mediavrijheid en journalistiek. “Ik richtte me vooral op internetvrijheid. En hoe men dit beperkte. Dat viel toen nog mee, inmiddels is het helemaal uit de hand gelopen. Ik heb constant signalen gezien, maar je hoopt dat het niet gebeurt.”

Volgens Wijermars staat de mediavrijheid in Rusland al heel lang onder druk, maar richtte deze zich voorheen op bepaalde gevoelige thema’s en specifieke media en journalisten. Nu is er sprake van volledige censuur: alle onafhankelijke media zijn opgedoekt of hun websites zijn geblokkeerd. De meeste onafhankelijke journalisten en buitenlandse correspondenten zijn het land uit. Vooral het laatste jaar zag ze een enorme versnelling.

“De repressie richting oppositiefiguur Aleksej Navalny vorig jaar, na zijn terugkeer uit Duitsland, was al van een andere orde. Tot dan probeerden ze nog de schijn van democratie op te houden: dat je kunt stemmen en dat er een (schijn) oppositiekandidaat is. Inmiddels is het politieke netwerk van Navalny volledig ontmanteld en zit hij onder nog strengere voorwaarden gevangen. Bij de protesten tegen zijn arrestatie werden er ongekend veel arrestaties verricht met ongekend veel geweld. Werden kritische burgers eerst nog aangehouden onder het mom van ‘u blokkeert de weg’, nu worden ze gewoon opgepakt. Daarvoor wisten we dat er geen onafhankelijke rechtspraak is, maar nu wordt ook de schijn van onafhankelijke rechtspraak niet meer opgehouden. Het regime gaat met rasse schreden richting dictatuur. Ik heb inmiddels al heel wat uren Russische televisie geanalyseerd en hun legitimatiestrategieën worden ook steeds harder. Ze presenteren nu gewoon leugens. Bij de beelden van Boetsja zeggen ze keihard: ‘dat waren wij niet maar de Oekraïners’. In mijn proefschrift analyseerde ik uitspraken van de rechts-nationalistische Alexander Doegin en Maxim Kalasjnikov uit de jaren 2000, als voorbeeld van wat toen ‘extreem’ gedachtegoed was in het Russische politieke debat. Nu hoor ik hun woorden letterlijk terug in de officiële statements van de Russische overheid. Wat ik toen als heel extreme standpunten heb geanalyseerd, is nu mainstream geworden. Dat vind ik angstaanjagend.”

- De tekst gaat door onder de foto -

Marielle Wijermars
Marielle Wijermars

Geen muziek maar wetenschap

De passie waarmee ze over Rusland en haar onderzoek praat, doet vermoeden dat dit is wat ze altijd heeft gewild. Niets is minder waar. Opgegroeid in Den Bosch als jongste in een gezin met drie meisjes, wist ze heel lang eigenlijk niet wat ze wilde. Aanvankelijk leek ze meer voor de muziek in de wieg gelegd. Vanaf haar 6e speelde ze viool en op haar 8e kwam daar de piano bij. En ze zat op klassiek ballet. “Ik miste uiteindelijk de passie om mijn leven aan de viool te wijden. Ik speelde klassieke muziek: Debussy en dat soort dingen, maar ik hield ook van R&B. Het waren de jaren 90 dus ik keek ook veel tv, vooral naar TMF. Toen ik 16 was wilde ik even professioneel danseres worden, liefst zoals die achtergronddanseressen van Britney Spears. Ik heb nog een keer auditie gedaan voor zo’n zaterdagopleiding, maar dat is niets geworden.”  

Omdat ze na het gymnasium nog steeds geen vastomlijnd plan had, koos ze voor de breed opgezette studie Internationale Betrekkingen. Maar het was pas toen ze Russisch als bijvak nam dat het balletje ging rollen. Wat begon als een bijvak groeide uit tot een tweede studie. “De manier waarop ik op de middelbare school bij Latijn een tekst moest ontrafelen, heeft me later enorm geholpen bij het leren van de Russische taal. Interesse in taal, cultuur en geschiedenis heb ik altijd gehad.” Als student Slavische talen kon ze in 2011 drie maanden naar Sint Petersburg; haar eerste kennismaking met Rusland.

“De eerste indruk was enorm imponerend, het is een prachtige en hele grote stad. De Hermitage vond ik fantastisch. En we zaten er in de winter, dus het was daar min 30 op een slechte dag, dat had ik nog nooit meegemaakt. Een student uit Den Haag droeg de bontjas van zijn oma, dat vonden ze daar heel raar, mannen dragen geen bont.”  

In 2018 was ze er voor het laatst om een aantal interviews te doen voor haar onderzoek. “Dat probeer je zo veilig mogelijk te doen, want grote kans dat je afgeluisterd of getapt wordt. Een aantal wetenschappers met wie ik toen contact had, zitten nu in een benarde positie. Want echt wetenschap bedrijven wordt op dit moment niet op prijs gesteld. Mijn visum werd toen ondersteund door de Higher School of Economics in Moskou, maar mijn host moest daarna wel een rapportje inleveren bij de vertegenwoordiger van de veiligheidsdienst binnen de universiteit, want ik blijf een buitenlander. Dus die dubbele laag bestaat al vele jaren.”

Uitholling van de democratie

De onderzoekthema’s waar Wijermars zich mee bezig houdt zijn nu heel urgent: hoe worden platforms gedwongen om censuur te plegen? Wat zijn de manieren waarop je de journalistiek onder druk kunt zetten? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat internetvrijheid gewaarborgd wordt? “Wat er in Rusland met het internet gebeurt, heeft ook effect op het buitenland. Andere landen kunnen ervan leren. Zo oefent Rusland met succes druk uit op buitenlandse sociale media platformen. Diezelfde tactieken zie je nu terugkomen in bijvoorbeeld Turkije en India, al die staten die hetzelfde doel hebben: het beperken van persvrijheid en vrijheid van meningsuiting.”

“Dat gaat uiteindelijk over de uitholling van de democratie en dat is ook relevant voor ons. Daarom heb ik grote moeite met het opkomend populisme hier. Doordat ik me al zo lang met Rusland bezig hou, kijk ik anders naar debatten die hier gevoerd worden. De mediavrijheid is essentieel voor de democratie en de laatste jaren is er een groeiend gevoel van wantrouwen jegens journalisten. Nieuws wordt ervaren als fake, daar maak ik me enorme zorgen over. Je ziet ook dat onze politici moeite hebben om echt binding te houden met hun kiezers en hun eigen pr en partijpunt vooropstellen. Dat helpt niet, het holt de democratie uit. Laat ze gewaarschuwd zijn.”

Tekst: Annelotte Huiskes
Fotografie: Arjen Schmitz

Lees ook

  • Een migratiestop? De stikstofmaatregelen aan de wilgen hangen? Internationalisering van het hoger onderwijs radicaal tegengaan? Politici komen regelmatig met grootse uitspraken. In hoeverre zijn die beloftes realistisch? Dr. Karin van Leeuwen, universitair docent Europese politieke geschiedenis bij...

  • Is een olifant in Artis net zo “wild” als een olifant op een Afrikaanse savanne? Welke plaats hebben dieren nog in een wereld die meer en meer door de mens wordt vormgegeven? Waarom maakt de aanwezigheid van enkele wolven in Nederland zoveel negatieve emoties los, terwijl Nederlanders ook massaal...

  • Hoewel het discours rond ChatGPT waarschijnlijk een verzadigingspunt begint te bereiken, is het zinvol om erop te wijzen hoe weinig discussies er eigenlijk over de chatbot zelf gaan. Flora Lysen, Massimiliano Simons en Maximilian Roßmann van de Faculty of Arts and Social Sciences (FASoS) over wat...