Pure weer online

Pure en UM Onderzoekspublicaties volledig vernieuwd

Pure, het onderzoeksinformatiesysteem van Universiteit Maastricht en MUMC+,  is volledig vernieuwd. Pure en bijbehorende services, zoals UM Onderzoekspublicaties, zijn sinds maandag 17 februari weer in de lucht. Door de cyber attack was Pure niet bereikbaar voor gebruikers en bezoekers. We hebben van de downtime gebruik gemaakt om de geplande migratie naar het Pure cloud platform door te zetten zonder extra ongemak voor gebruikers. Hierdoor maken we nu gebruik van de nieuwste Pure versie met verbeterderde gebruikservaring en nieuwe functionaliteiten.

UM Onderzoekspublicaties heeft een nieuw uiterlijk

UM Onderzoekspublicaties, de etalage voor de onderzoeksoutput in Pure, heeft een volledig nieuw uiterlijk. We zijn overgestapt naar de standaard cloud portal van Pure, waardoor ook hier betere vindbaarheid en bereikbaarheid. En vernieuwingen en verbeteringen kunnen direct worden doorgevoerd.

De portal biedt ook nieuwe functies, zoals het tonen van altmetrics (via PlumX en Altmetric) en een social media deelfunctie die ervoor zorgt dat gedeelde berichten worden gevolgd en gemeten.

De nieuwe portal werkt intuitief en zal mogelijk ook bekend aanvoelen. De portal komt overeen met de research portals bij andere universiteiten die Pure gebruiken.

De komende weken zullen we de in afzonderlijke berichten ingaan op de nieuwe functies en laten zien hoe ze gebruikt kunnen worden. Wil je nu al meer weten, kijk dan op onze Pure Support FAQ, of contacteer Pure Support.

Pure naar een nieuw platform

Ons onderzoeksinformatiesysteem Pure is verhuisd naar het cloud platform van de leverancier. Dit garandeert de beste bereikbaarheid en performance. En tevens de garantie dat we altijd op de meest recente versie draaien.

De migratie van Pure stond geagendeerd voor januari en was in volle voorbereiding toen we onze servers en data niet meer konden bereiken als gevolg van de cyber attack. En dat bleef zo tot eind vorige week. In de tussentijd zijn we doorgegaan met de inrichting en het testen van het nieuwe Pure platform. Dus toen we weer bij de data konden is direct de migratie ingezet en zijn alle testen doorlopen. Hierdoor kon het volledig nieuwe Pure op 17 februari weer de lucht in zonder extra overlast of downtime.

Pure gebruikers loggen in op dezelfde manier als voorheen en de beheeromgeving is licht gewijzigd. Maar niet zodanig dat je de weg kwijtraakt of een cursus moet volgen. De Pure User Guide op de nieuwe Pure Support pagina geeft uitgebreid informatie over alle gangbare acties in Pure. En met aanvullende vragen kun je altijd terecht bij je facultaire ondersteuner of bij het Pure support team.

Nazorg en wetenswaardigheden

Door de wens om Pure en de onderzoeksinformatie zo snel mogelijk weer in de lucht te hebben, konden nog niet alle functionaliten van voor de cyber attack worden hersteld.

De komende tijd werken we aan:

• Het herstellen van de koppeling tussen SAP en Pure. Op dit moment zijn de gegevens van nieuwe collega’s in SAP nog niet gesynchroniseerd met Pure.
  • Het herstellen van de koppeling tussen de UM website en Pure. Op dit moment werkt het tonen van de laatets publicaties uit Pure in de UM Profile Pages en andere webpagina’s nog niet.
  • Het herstellen van reeksen in UM Research Publications. Onze nieuwe Pure omgeving toont publicaties die onderdeel uitmaken van een reeks nog niet in hun onderlinge samenhang. Dit wordt op korte termijn hersteld.

In Pure kun je instellen welke waarschuwingen en updates je via e-mail ontvangt. Hou er rekening mee dat het afzenderadres door de migratie is gewijzigd in: purehosted@atira.dk. Door mailboxinstellingen kan het voorkomen dat deze berichten in de spam-folder terecht komen of van een spam-label worden voorzien. Om het eerste te voorkomen kun je het e-mailadres opnemen in je adresboek met veilige afzenders. ICTS werkt aan het voorkomen van het spam-label in de mail.

Extra informatie

Over Pure

Universiteit Maastricht en MUMC+ gebruiken Pure, een onderzoeksinformatiesysteem (CRIS) voor het beheren en rapporteren van onderzoeksinformatie. Pure ondersteunt het verzamelen, beheren en rapporteren van alle aspecten van onderzoeksinformatie, inclusief onderzoekspersoneel, subsidies en contracten, publicaties (incl. volledige tekst), onderzoeksimpact en samenwerkingsverbanden.

Over UM Onderzoekspublicaties

UM Onderzoekspublicaties is een onderdeel van Pure en opgenomen in de UM website. Onderzoekspublicaties is de etalage voor de onderzoeksoutput die in Pure is geregistreerd en op openbaar gezet. Deze output verschijnt niet alleen in Onderzoekspublicaties, maar ook in zoekmachines zoals Google Scholar, Narcis en OpenAIRE.

Over PlumX en Altmetric

PlumX en Altmetric zijn beide services die niet-traditionele bibliometrische informatie geven: altmetrics. Altmetrics bieden een alternatief voor, of aanvulling op traditionele bibliometrische kengetallen die worden gebruikt voor het meten van citaties en impact. De term altmetrics werd in 2010 gepresenteerd als een algemene term voor kengetallen op artikelniveau en heeft zijn wortels in de hashtag #altmetrics. Altmetrics gebruiken openbare API's van verschillende platforms om gegevens te verzamelen met open scripts en algoritmen.