Kennisinstellingen en wetenschapsfinanciers publiceren routekaart met concrete stappen voor Erkennen & Waarderen

Publicatie landelijke Erkennen & Waarderen routekaart

De Nederlandse kennisinstellingen en wetenschapsfinanciers zetten een nieuwe stap in het programma Erkennen & Waarderen met de publicatie van een routekaart met concrete plannen voor de komende tijd. Zo komen er in alle Nederlandse universiteiten nieuwe loopbaan- en ontwikkelpaden voor academici.

Ruimte voor ieders talent
In 2019 zijn de Nederlandse kennisinstellingen en wetenschapsfinanciers gestart met een bredere erkenning van wetenschappelijk werk en presenteerden zij het position paper ‘Ruimte voor ieders talent’. Deze bredere vorm van erkennen en waarderen past beter bij de hedendaagse onderzoeker en wat de samenleving van hem/haar vraagt. Zo is er minder nadruk op aantallen publicaties en meer nadruk op de andere kwaliteiten van wetenschappers, zoals onderwijs of impact. Elke instelling beschikt al langere tijd over een Erkennen & Waarderencommissie. Deze commissies werken met grote inzet aan het aanzwengelen van de beoogde cultuurverandering. Er zijn tal van experimenten in de verschillende instellingen gestart om erkennen en waarderen in de praktijk te brengen en met het tekenen van de Agreement on Reforming Research Assessment is ook internationaal afgesproken om onderzoek breder te beoordelen.

Verankering in de praktijk
Nu is het tijd om Erkennen & Waarderen bij alle kennisinstellingen en wetenschapsfinanciers te verankeren in de praktijk. Dat doen de betrokken partijen aan de hand van een aantal speerpunten uit de routekaart. De komende jaren dienen er in alle kennisinstellingen loopbaan- en ontwikkelpaden met aandacht voor onderzoek, onderwijs, impact, leiderschap of patiëntenzorg te komen voor universitair (hoofd)docenten en hoogleraren. Daarmee wordt het voor wetenschappers makkelijker om zich op één of meerdere van deze domeinen te profileren. Aan de UM zijn dergelijke profielen reeds ontwikkeld en in de faculteiten geïntroduceerd. De UM heeft ook voor docenten en onderzoekers nieuwe academische profielen ontwikkeld. De faculteiten zullen deze nieuwe profielen in 2023 implementeren.

Bij het benoemen en bevorderen van wetenschappelijk personeel wordt meer gebruik gemaakt van evidence based cv’s of beoordelingsportfolio’s om te komen tot een kwalitatieve beoordeling. Ook komen Open Science en Open Education terug in de ontwikkeling, beoordeling, benoeming en bevordering van medewerkers. Bij de UM wordt momenteel gewerkt aan een nieuw format dat de jaarlijkse ontwikkelgesprekken ondersteunt: het UM Career Compass. Het UM Career Compass wordt beschikbaar gesteld voor alle UM-medewerkers. Het kompas heeft een focus op ontwikkeling, waarin ook thema’s als team science, academic citizenship en Open Science aan bod komen. Met het UM Career Compass zorgen we voor een betere balans tussen kwalitatieve en kwantitatieve aspecten. Ten slotte dragen alle betrokken partijen uit wat zij verstaan onder ‘goed leiderschap’ en hoe dit een rol heeft in werving, selectie, ontwikkeling en loopbaanvorming. UM’s Erkennen & Waarderen commissie die zich over leiderschap heeft gebogen heeft al in april 2021 een visie op leiderschap geformuleerd. Deze visie is het fundament onder de in 2021 opgerichte Leadership Academy die een programma heeft ontwikkeld voor de verdere ontwikkeling van leiderschapsvaardigheden binnen de UM. De UM besteedt expliciet aandacht aan leiderschap in alle loopbaanpaden, als een van de kernwaarden in de academische profielen.

De betrokken partijen zullen bovendien met de werknemersorganisaties doorspreken over het in lijn brengen van landelijke kaders, zoals de cao Nederlandse Universiteiten en het systeem van Universitair Functieordenen (UFO), met de uitgangspunten van Erkennen & Waarderen.

Rianne Letschert, co-voorzitter van de landelijke regiegroep en collegevoorzitter van de Universiteit Maastricht: “De routekaart toont medewerkers dat zij mogen verwachten dat als zij elders aan het werk gaan, er ook aandacht is voor hun loopbaanontwikkeling.”

De routekaart is hier te vinden.

Kijk ook op de Erkennen & Waarderen website voor meer informatie over het programma.

De betrokken partijen bij de routekaart zijn de veertien universiteiten (verenigd in UNL), de vier levensbeschouwelijke universiteiten (verenigd in het Netwerk Levensbeschouwelijke Universiteiten, NLU), de zeven umc’s (verenigd in de NFU) en de institutenorganisaties van KNAW en NWO. Daar waar relevant zijn deze afspraken ook van toepassing op onderzoeksfinanciers NWO en ZonMw.

• De Universiteit Maastricht is actief binnen het Young European Research Universities Network. Kernwaarden: innovatie, openheid en ruimte voor talent.

• Vanaf vandaag kun je meedingen naar de YERUN Open Science Awards 2023. Het Young European Research Universities Network nodigt onderzoekers en medewerkers van de aangesloten universiteiten van harte uit om hun inzending in te dienen.

• Karlien Strijbosch deed promotieonderzoek naar Senegalese migranten die onvrijwillig terugkeerden na een verblijf in Europa. Ze liep aan tegen muren van zwijgzaamheid, wantrouwen en schaamte. Een gesprek met Karlien Strijbosch en haar promotor Valentina Mazzucato over een onderzoek dat noodzakelijke...