Mozambikaanse NGO's getraind in Intervention Mapping

Afgelopen jaar heeft Mundo een project uitgevoerd waarbij medewerkers van Amodefa en Lambda, twee Mozambikaanse NGO's die actief zijn op het gebied van seksuele gezondheid en reproductieve rechten werden opgeleid in Intervention Mapping. Hun medewerkers werden getraind door Prof. Rob Ruiter en Prof. Kai Jonas van de Faculteit Psychologie en Neurowetenschappen. De training werd gefinancierd door de Nuffic in het kader van het Orange Knowledge Programme.

AMODEFA is een nationale NGO met meer dan 30 jaar ervaring op het gebied van seksuele reproductieve gezondheid en rechten, veilige abortus, gender-gerelateerd geweld, LGBT-gezondheidszorg en -rechten en treedt ook op als partner voor HIV-community care en linkage. Amodefa is actief in 10 provincies van Mozambique en beschikt over een stevige infrastructuur met meer dan 300 nationale medewerkers. AMODEFA heeft momenteel 120 klinieken in het hele land en 4 AMODEFA jeugdgezondheidsvriendelijke klinieken.

Lambda is de belangrijkste organisatie van Mozambikaanse burgers die pleiten voor de erkenning van de mensenrechten van LGBT-personen (lesbiennes, homo's, biseksuelen en transseksuelen).  Lambda wil haar interventies gericht op de preventie van HIV/Aids verbeteren.

-- de tekst gaat verder onder de foto --

Mundo in Mozambique

Intervention Mapping, ontwikkeld door onderzoekers van de Universiteit Maastricht, is een protocol voor het ontwerpen van programma's voor gezondheidsbevordering en gedragsverandering, dat gezondheidsbevorderaars door een reeks stappen leidt die hen helpt bij het ontwikkelen van programma's op basis van theorie en bewijs.

De training bestond uit drie fasen. In juni werd het personeel van AMODEFA en Lamda tijdens een workshop van een week in Maputo, Mozambique, getraind in Intervention Mapping. In de daaropvolgende drie maanden pasten de cursisten deze methode toe op enkele van hun eigen interventies op het gebied van seksuele en reproductieve gezondheid en rechten. In september presenteerden de cursisten de resultaten van hun werk in Maastricht. Zij sloten het bezoek aan Nederland af met uitwisselingsbezoeken aan Nederlandse organisaties die ook actief zijn op het gebied van seksuele en reproductieve gezondheid en rechten, waaronder: Rutgers in Utrecht, COC en Choice4Youth in Amsterdam en RNE media in Haarlem.

Wilt u meer informatie over dit project?

Neem dan contact op met projectleider Heinz Greijn.

• Twee consortia geleid door UM-onderzoekers Rowan Smeets en Gera Nagelhout hebben een Wetenschapscommunicatie subsidie ontvangen vanuit de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Het doel van de projecten is om wetenschap en samenleving dichter bij elkaar te brengen.

• Ann Vanstraelen (Hoogleraar accounting en assurance services) is vandaag als nieuw lid van het Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) benoemd.

• Met trots kondigen we aan dat SBE haar ranking in de onlangs gepubliceerde 2023 CEO Magazine's Global MBA Rankings verder heeft verbeterd.