Maastricht Europe Days

Op vrijdag 7 en zaterdag 8 december worden voor het eerst de Maastricht Europe Days gehouden. Naast de officiële opening van Studio Europa aan het Onze Lieve Vrouweplein op vrijdag zijn er verschillende (culturele) activiteiten. De Maastricht Europe Days zijn onderdeel van het project Maastricht, Working on Europe.

Iedereen is van harte uitgenodigd om de events bij te wonen.

Europa voor jou? – Jongerendebat

Vrijdag 7 december 11.00- 13.00 uur in de Brandweerkantine

De jongste generatie in Europa is het minst geneigd om te gaan stemmen voor de Europese verkiezingen. Een waarschuwing voor de democratische legitimiteit van de EU: jongeren lijken zich in het Europa van vandaag niet vertegenwoordigd te voelen.

Hoog tijd om de jongere generatie aan het woord te laten en hun eigen toekomst in Europa te bespreken.
  Lees hier meer informatie.

I’m So Angry (I Made a Sign) – Pop-up museum

Vrijdag 7 en zaterdag 8 december 14.00-18.00 uur op het Onze Lieve Vrouweplein

Waar ben jij boos over? En heb je hiervoor een oplossing? Zou jij je leven wagen voor je idealen?

Je kunt het kwijt bij de reizende expositie I’m So Angry (I Made a sign) die vrijdag- en zaterdagmiddag het OLV-plein in Maastricht aandoet.
Maak je eigen protestbord in de interactieve fotocabine van dit pop-up museum en voeg jouw slogan voor de toekomst toe aan de collectie van het museum.

The Trial of Ratko Mladić – Documentaire/film

Vrijdag 8 december 19.00-21.00 uur in Lumière

Het is akelig kort geleden dat Europa werd opgeschrikt door schokkende beelden van concentratiekampen en massagraven in voormalig Joegoslavië. De Bosnië-oorlog kostte aan zo’n 100.000 onschuldige burgers het leven. Twintig jaar na dat bloedige conflict startte in 2012 het proces tegen de Bosnisch-Servische legergeneraal Ratko Mladić in het Joegoslaviëtribunaal in Den Haag .

Filmmakers Rob Miller en Henry Singer belichten de oorlog van beide kanten: ze interviewen de openbaar aanklagers en bezoeken slachtoffers en getuigen, maar bevragen ook advocaten, aanhangers en familieleden van Mladić, die hem als patriottische held beschouwen.
  Lees hier meer informatie.

mladic

Building Conversation

Zaterdag 8 december, 10.00-14.00 uur op Vrijthof 21

In een steeds verder verdeeld Europa is het belangrijker dan ooit om de dialoog tussen mensen te stimuleren. Kunstenaarscollectief Building Conversation nodigt daarom iedereen uit een gesprek te beginnen met Europese medeburgers. Moet Europa haar grenzen sluiten voor immigranten of juist niet? Moet Nederland lid blijven van de EU? Brengt Brexit de overige EU-landen dichter bij elkaar? Deelnemers kunnen onderwerpen aandragen die tijdens de gesprekken op 8 december besproken worden.

What’s up Europe? – Spoken Beat Night

Zaterdag 8 december 20.00 – 22.00 uur in de Bonbonnière

Wat betekent het om Europeaan te zijn? Wanneer word je gezien als Europeaan en wanneer niet? En hoe is het om op te groeien in Engeland na de Brexit?

Tijdens de allereerste Spoken Beat Night in Maastricht, gaan we op zoek naar antwoorden op deze vragen met spoken word artiest Jeannine Valeriano, gitarist Paul Palessen en twee getalenteerde spoken word artiesten van de andere kant van het kanaal: Madi Maxwell-Libby & Jacob Sam-La Rose.
  Lees hier meer informatie

• De vakgroepen Strafrecht van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Maastricht en de Open Universiteit organiseren samen de Landelijke Strafrechtsdag 2024 op 31 mei.

• De Universiteit Maastricht draagt zorg voor veel markante gebouwen die we allemaal kennen. Door ze een nieuwe bestemming te geven, behouden we deze iconen en geven we ze een nieuwe invulling, waardoor ze het kloppende hart vormen van een bruisende stad.

• Het is het onder de aandacht van het College van Bestuur en het Management Team van de Universiteit Maastricht gebracht via een anonieme mail dat zes van de demonstranten die toestemming hebben om in de tuin van de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen (FASoS) te verblijven, met ingang...