Maarten Vink benoemd tot leerstoel Citizenship Studies

Maarten Vink, hoogleraar politieke wetenschappen met een focus op politieke sociologie, is met ingang van 1 september 2020 benoemd tot hoogleraar Citizenship Studies aan het Robert Schuman Centre for Advanced Studies (RSCAS) van het European University Institute (EUI) in Florence. Maarten zal voor de duur van zijn vijfjarige aanstelling bij het EUI met bijzonder verlof zijn van de Universiteit Maastricht.

Het EUI is een uniek internationaal centrum voor doctorale en postdoctorale studies en onderzoek, gelegen in de heuvels met uitzicht op Florence, Italië. Maarten volgt Rainer Bauböck op als directeur van het onderzoeksgebied Global Citizenship binnen het RSCAS Global Governance Program (GGP).

Het onderzoeksgebied Global Citizenship onderzoekt kernvragen van democratie door te bestuderen hoe staten bepalen (en zouden moeten bepalen) wie hun burgers zijn en hoe burgerschapswetten en -praktijken zijn geëvolueerd in een wereld die steeds mondialer wordt. Op dit gebied publiceert de Global Citizenship Observatory (GLOBALCIT) databases, nationale en vergelijkende rapporten, indicatoren en debatten over de status van burgerschap en verkiezingsrechten. Het steunt op een groot internationaal netwerk van academische experts die landenrapporten schrijven, juridische documenten verzamelen en input leveren voor vergelijkende databases. Maarten zal de GLOBALCIT-databases en aanverwant onderzoek samen met mederegisseurs Rainer Bauböck (EUI / RSCAS), Jelena Dzankic (EUI / RSCAS) en Jo Shaw (Universiteit van Edinburgh en Tampere University) consolideren en verder ontwikkelen.

Maarten zal tijdens zijn EUI-aanstelling met bijzonder verlof zijn van de Universiteit Maastricht en een erepositie behouden als hoogleraar politieke wetenschappen met een focus op politieke sociologie.

• Cyrus Mody, geschiedkundige op het gebied van wetenschap en technologie aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen, heeft een NWO Vici beurs ontvangen van €1,500,000.

• Op 29 en 30 maart organiseert het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM) een bijzonder symposium in respectievelijk de St. Janskerk en het Conservatorium in Maastricht. Aanleiding voor het internationale symposium is de oratie van prof. dr. Peter Peters, bijzonder hoogleraar...

• In haar proefschrift laat Lotte Thissen zien dat iedereen buitenlandsheid kan ervaren, ongeacht afkomst of achtergrond. Een van de belangrijkste conclusies van haar onderzoek is dat we moeten stoppen met vragen waar iemand vandaan komt.