KNAW Early Career Award voor Marielle Wijermars en Christian Herff

Marielle Wijermars en Christian Herff ontvangen dit jaar de KNAW Early Career Award. De Award is bedoeld voor onderzoekers in Nederland die aan het begin van hun carrière staan en die vernieuwende, originele ideeën hebben. De prijs, jaarlijks toegekend, beloont hun uitzonderlijke prestaties met een bedrag van 15.000 euro en een uniek kunstwerk. De KNAW Early Career Award wordt dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt.

De prijs

De KNAW Early Career Award bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro. Dit bedrag mag door de laureaten naar eigen inzicht worden besteed aan hun onderzoekscarrière.

Alle laureaten ontvangen ook het kunstobject Extended Jewellery van Laura Klinkenberg. Dit is een messing schroef met een ‘twist’, die symbool staat voor zowel het komen tot nieuwe ideeën als de tegendraadsheid in kunst en wetenschap. De maker van het kunstwerk won met Extended Jewellery de kunstprijsvraag bij de eerste editie van de KNAW Early Career Award.

Marielle Wijermars

Universitair docent cybersecurity en politiek, Universiteit Maastricht, Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen

Mariëlle Wijermars onderzoekt informatiecontrole in autoritaire staten zoals Rusland, met specifieke aandacht voor digitale platformen. Haar expertise strekt zich uit tot zichtbare en onzichtbare mechanismen die deze informatiestromen beïnvloeden. Vernieuwend aan Wijermars’ onderzoek is haar benadering van digitale platformen als politieke actoren. Hierbij analyseert zij  op welke wijze de gebruiksvoorwaarden en algoritmes van deze platformen een rol spelen in de politieke processen van niet-democratische staten. Dit uitgangspunt maakt het mogelijk om het geheel aan mechanismen waarmee de circulatie van informatie kan worden beïnvloed, te onderzoeken.

Christian Herff

Assistant Professor Computer Science, School for Mental Health and Neuroscience (MHeNS), Faculty of Health, Medicine and Life Sciences, Universiteit Maastricht

Herff verricht onderzoek op het gebied van brain-computer interfaces en neuroprothesen, en streeft naar een verband tussen natuurlijke en kunstmatige intelligentie. Zijn werk omvat de ontwikkeling van algoritmen voor invasieve elektrofysiologie (de studie van de elektrische eigenschappen van cellen en weefsels), waarmee hij een neuroprothese heeft gecreëerd die hersensignalen omzet in hoogwaardige audio. Deze innovatie zou het mogelijk kunnen maken dat mensen die door hersenschade niet meer kunnen spreken, geluid produceren door zich in te beelden dat ze praten.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Vier Maastrichtse onderzoeksteams gaan van start met hun project dat gefinancierd wordt met een flinke som geld uit de Open Competitie van subsidieverstrekker ZonMw. Daarnaast is een Nijmeegs onderzoeksteam gehonoreerd, waarvan ook Harro van Lente, hoogleraar Science and Technology Studies aan...