YUFE: Young Universities for the Future of Europe

Europese identiteit - nog steeds een beetje vaag, maar al wel realiteit

Manisha Bieber, net verkozen tot vicevoorzitter van het YUFE Student Forum, probeert haar steentje bij te dragen aan een Europese identiteit die past bij haar en jongeren zoals zij, op wie je eigenlijk geen nationale etiketten kunt plakken.

"Ik noem mezelf half-Indiaas, half-Duits," zegt Manisha Bieber, "maar binnenkort wil ik dat het half-Indiaas, half-Europees is." Ze hoopt dat het Europese project ooit voor dat gevoel van identiteit kan zorgen. Een paar weken geleden werd de tweedejaarsstudent Europese Studies verkozen tot vicevoorzitter van het Young Universities for the Future of Europe (YUFE) Student Forum.

India en Europa: veel overeenkomsten

Manisha kreeg haar opleiding in India bij Kendriya Vidyalaya, een netwerk van scholen van de centrale overheid voor kinderen van militairen en overheidspersoneel die om de zoveel jaar worden overgeplaatst. "Je krijgt echt het gevoel bij deze grotere identiteit te horen, maar tegelijkertijd ervaar je de regionale verschillen." Volgens haar lijkt India veel op de EU: het heeft 28 deelstaten, veel verschillende officiële talen en veel verschillende identiteiten, die soms op een ongemakkelijke manier met elkaar verbonden zijn.

"Het maakte me bewust van het bestaan van bepaalde maatschappelijke problemen: geslacht, kaste, klasse, religie, enzovoorts." Deze kwesties inspireerden Manisha om rechten te gaan studeren, wat ze drie jaar lang deed aan de Johannes Gutenberg Universiteit Mainz in Duitsland. "Ik wilde de zaken vanuit een breder perspectief benaderen, dus besloot ik om naar Maastricht te komen. European Studies omvatte alles wat ik wilde, inclusief Europees recht."

De mogelijkheid om in het Engels te studeren was zeker een pluspunt van de UM. Toen ze opgroeide leerde Manisha vier talen spreken en haar opleiding was in het Engels. Pas na haar verhuizing naar Duitsland begon ze serieus Duits te leren. "Naast de interdisciplinaire aanpak - en de grotere vrijheid en vaardigheden die daarmee gepaard gaan - werd ik ook aangetrokken door het netwerk dat mijn opleiding heeft met Europese instellingen."

Voordelen van YUFE overbrengen op studenten

Als je als UM-student geen zin hebt om van die mogelijkheden gebruik te maken, is dat natuurlijk prima. Maar als je niet weet van het bestaan van die mogelijkheden, dan zou dat jammer zijn. "Ik denk dat we bij alle universiteiten de voordelen nog beter kunnen communiceren, duidelijker kunnen zijn, meer mensen kunnen bereiken," zegt Manisha, die YUFE ontdekte via de beeldschermen met informatie bij FASoS.

Omdat bij YUFE is de student centraal staat, zijn er veel mogelijkheden voor co-creatie, die Manisha enthousiast heeft omarmd. Ze is lid geworden van het YUFE Student Forum, dat bestaat uit drie studentenvertegenwoordigers van elk van de negen universiteiten. Ze verzamelde feedback en gaf die door aan de coördinatoren van het studententraject, en zag veel van haar ideeën gerealiseerd worden. "Ik heb ook meteen een berichtengroep aangemaakt om meer gemeenschapsgevoel te creëren – het informele deel van het samen studeren."

Haar proactieve aanpak en leiderschapscapaciteiten bleven niet onopgemerkt en Manisha werd verkozen tot vicevoorzitter van het Student Forum. In die hoedanigheid mocht ze tijdens de open dagen de voordelen van YUFE uitleggen aan meer dan 200 toekomstige studenten. Ze treedt ook op als contactpersoon voor huidige studenten die problemen ondervinden of ideeën hebben om de studentenervaring te verbeteren. "Dankzij de input van studenten is de virtuele campus inmiddels al verbeterd en gebruiksvriendelijker geworden."

Dagelijkse realiteit

Wat misschien klinkt als een vage visie van sommige beleidsmakers, is voor haar en veel van haar vrienden al dagelijkse realiteit. "Vanuit Mainz, waar ik nu ben, is Parijs dichterbij dan Berlijn. Ik woon in België, ik studeer in Nederland; mijn vrienden komen uit heel Europa. Als je met collega's in het YUFE Student Forum praat, merk je hoe verschillend de benaderingen zijn, maar tegelijkertijd zie je ook de contouren ontstaan van een identiteit die ons gaat verenigen – een identiteit die we allemaal kunnen omarmen."

Op een veel pragmatischer niveau, echter, richt Manisha zich op haar verkiezingsbelofte om YUFE te promoten en de mogelijkheden die het biedt aan studenten over te brengen. "Je hebt zoveel te winnen en niets te verliezen. Grijp die kans!"

• Midden maart werd vanwege COVID-19 plotseling duidelijk dat het UM-onderwijs volledig online moest worden aangeboden. Programmamanager Online Onderwijs Nicolai Manie en Simon Beausaert, universitair hoofddocent Workplace Learning, stonden samen met een team voor de nagenoeg onmogelijke taak dat...