Drie UM-faculteiten dragen bij aan verbetering duurzaamheid in gemeenten

Als er nu wordt ingezet op de renovatie van particuliere flat- en appartementsgebouwen, dan kan de koolstofuitstoot binnen gemeenten met 50-70% worden verminderd en kunnen de particuliere eigenaren bovendien profiteren van een financieel voordeel. Drie faculteiten van de Universiteit Maastricht - Faculty of Humanities and Sciences, School of Business and Economics en Faculty of Psychology and Neuroscience – verlenen ​​als kennispartner een bijdrage aan het Europese project Energy Cities, dat inzet op een grondig renovatie van particuliere appartementen en flatgebouwen.

Ondanks dat gemeenten de effecten van de klimaatverandering zoveel mogelijk proberen op te vangen, zullen zij in de nabije toekomst verantwoordelijk zijn voor een behoorlijke ecologische voetafdruk. Een meerderheid van de appartementen en flatgebouwen in Noordwest-Europa is nog steeds energie-inefficiënt en hierdoor groeit de noodzaak voor een grondige aanpak en vooral renovatie van deze gebouwen.

De UM-onderzoekers worden bij dit project ingezet om de belangrijkste bestuurlijke struikelblokken aan te pakken en een wetenschappelijke bijdrage te leveren op het gebied van co-creatie van de processen voor duurzame ontwikkeling, innovatie van de financieringswijzen voor het renoveren en duurzamer maken van de gebouwen. Maar zij geven ook psychologisch inzichten, waardoor een gedragsverandering kan worden bewerkstelligd.

Het project ‘Energy Cities’ implementeert binnen zes gemeenten - Aberdeen, Antwerpen, Frankfurt, Luik, Parijs en Maastricht - een strategische visie op een energietransitie, die garant staat voor succes en bevordert hiermee een governance-regeling die de juridische, personele en financiële barrières van het renoveren van flat- en appartementsgebouwen ondervangt.

CoachCopro - een gratis tool die is ontwikkeld door de Agence Parisienne du Climat - speelt een centrale rol bij deze renovatieprojecten. In Frankrijk heeft dit web-based platform met succes de eigenaren van appartementen en de bouw-professionals bijgestaan. Bijkomend voordeel is dat er banen worden gecreëerd - in potentie kunnen er per € 1 miljoen die worden geïnvesteerd negentien banen worden gecreëerd. De totale Europese Energy Cities campagne duurt 10 jaar en zal ertoe bijdragen dat in 15.000 huishoudens verbeteringen worden aangebracht.