Denise Petzold, onderzoeker bij MCICM, gepromoveerd

Op 4 juli 2023 verdedigde Denise Petzold met succes haar promotieonderzoek in Maastricht. Het onderzoek van Petzold was onderdeel het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music, een samenwerking tussen de Universiteit Maastricht, Zuyd Hogeschool en philharmonie zuidnederland en de financiële bijdrage van Provincie Limburg.

Denise's boek getiteld 'Archives of Change: An Art Conservation Studies Approach to Innovating Classical Music' onderzoekt de verhouding tussen innovatie en traditie in klassieke muziek, en de bredere vraag naar hoe het artistieke erfgoed voor de toekomst kan worden bewaard. Petzold betoogt dat innovatie en traditie geen a priori tegenstellingen zijn, maar eerder wil laten zien hoe ze praktisch met elkaar verweven zijn in een klassieke muziekcontext. Daarbij wendt Petzold zich tot het museum voor hedendaagse kunst – en dan vooral de conserveringsafdeling ervan– als een rolmodel voor de manier waarop we het spanningsveld tussen conservering en verandering op zowel theoretisch als praktisch niveau kunnen benaderen.

Het onderzoek van Denise Petzold werd begeleid door prof.dr. Peter Peters en prof.dr. Karin Bijsterveld.

Denise Petzold is postdoctoraal docent bij de Faculteit Cultuur en Maatschappijwetenschappen en het ‘Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music’ (MCICM). Zij heeft een achtergrond in wetenschaps- en technologiestudies (STS), conservatiestudies van hedendaagse kunst, museumstudies en klassieke muziek. Haar onderzoeksinteresses draaien rond de rol van technologie in de artistieke praktijk en het behoud van erfgoed, vergankelijke materialen en nieuwe materialismen, evenals processen van vakmanschap en maken. Daarnaast geeft ze les in verschillende BA- en MA-programma's aan de faculteit.

‘Archives of Change: An Art Conservation Studies Approach to Innovating Classical’ is te downloaden.