'Dank!' van het College van Bestuur

Beste studenten en medewerkers van de UM,

We geloven dat wij voor ons allemaal mogen spreken, als we zeggen dat we ons het einde van 2019 heel anders hadden voorgesteld! U ongetwijfeld ook. Wat een rustig en voor iedereen welverdiend kerstreces had moet worden, veranderde door een cyberaanval in een hectische en onzekere periode. De vervelende, dramatische gevolgen voor onze academische gemeenschap hebben we zo veel mogelijk proberen weg te nemen, maar ze hebben wel degelijk littekens nagelaten. Ook in de zin dat de universiteit zich beter moet wapenen tegen externe dreigingen die de academische waarden niet respecteren. Een situatie die je werkelijk niemand toewenst.

We hebben het al eerder gezegd, maar we herhalen het hier heel graag. De manier waarop vele collega’s, ondanks de feestdagen, vanuit hun betrokkenheid en met al hun energie en deskundigheid aan het werk zijn gegaan, is hartverwarmend.

Het tekent de geest en de saamhorigheid van onze universitaire gemeenschap.

Hetzelfde kunnen we zeggen van de reacties die we kregen. Ondanks de vele vragen die niet altijd beantwoord kunnen worden; ondanks de zorgen over onderwijs of onderzoek; ondanks de vele onzekerheden die er waren en nog zijn, is de sfeer en de stemming die wij kunnen waarnemen positief. ‘Samen de schouders eronder’.

Wij zijn daar heel dankbaar voor. Juist in tijden van crisis leer je waar je samen staat. In het geval van de UM-gemeenschap is dat: zij-aan-zij. Dat geeft alle vertrouwen dat we er goed uit gaan komen in de komende tijd!

Wij wensen jullie u nu alvast het allerbeste voor 2020. Laten we er samen een geweldig jaar van maken.

Met hartelijke groet,

Martin Paul, Rianne Letschert, Nick Bos