De zingende bestuursrechtjurist

door: in Rechtsgeleerdheid
law_zingende_bestuursrechtjurist

Het lijkt een contradictio in terminis: een zingende bestuursrechtjurist. Maar het kan en hij bestaat: De Zingende Bestuursrechtjurist!

Het onvolprezen juridisch lifestyle magazine Mr., berichtte op 11 december over het zangtalent van Jonathan Huijts. Eerder besteedde het Leidse Universiteitsblad Mare al aandacht aan deze zingende bestuursrechtjurist. Deze Jonathan is nu verbonden aan de Leidse Juridische faculteit, maar was eerder promovendus in Maastricht. Ik was daar een aantal jaren voorzitter van de vakgroep Publiekrecht. Voorjaar 2020 was ik nog betrokken bij de digitale verdediging van het proefschrift van Jonathan Huijts over schadevergoeding bij rechtmatig overheidsoptreden. Wat ik niet wist is dat hij uit een zeer muzikale familie komt: moeder operazangeres en vader voormalig pianist en arrangeur bij André Rieu.

law_moeder_jonathan_huijts
De moeder van de zingende bestuursrechtjurist als operaster (familiearchief)

Huijts heeft een liedje gecomponeerd met beknopte samenvatting van het onderdeel Rechtsmachtverdeling (klik om het te beluisteren) van het vak dat hij geeft en heeft dat op muziek gezet. Hij begeleidt zich daarbij op zijn akoestische gitaar.

Illustere voorgangers
Jonathan treedt als zingende en gitaar-spelende jurist in de voetsporen van de advocaat Paolo Conte en natuurlijk van de bekende cassatieadvocaat Sjef van Swaaij. Op 13 januari 2000 trad de Sjef van Swaaij Proefschrift Bluesband voor het eerst op. Het was zijn eigen promotiefeest. Eerder op die dag promoveerde hij bij prof. mr. C.J.H. Brunner tot Doctor in de rechtsgeleerdheid. Het feest werd gehouden in de voormalige atoomschuilkelder in hartje Groningen. Ik was erbij en het was geweldig!

law_kersverse_doctor
Sjef van Swaaij, als kersverse doctor in de rechtsgeleerdheid 20 jaar geleden!, op 13 januari 2000

Gastblog: Gerrit van Maanen - meer blogs op Law Blogs Maastricht. Prof. mr. Gerrit van Maanen is emeritus-hoogleraar, Universiteit Maastricht. Zijn afscheidsrede hield hij in 2014.

Labels: