Blog van de decaan aflevering 11: een nieuwe boekenreeks voor onze faculteit

door: in Rechtsgeleerdheid
Deans blog nr 11_okt 2018

Voor juristen blijven boeken een belangrijk instrument om de resultaten van hun onderzoek in neer te leggen. Op 28 september werd op feestelijke wijze een nieuwe facultaire boekenreeks gepresenteerd.

Eind september was ik een zondag in Venetië voor de uitreiking van de diploma’s van de European Master in Human Rights and Democratisation. De fantastische locatie van dit onderwijsprogramma is slechts één van zijn troeven. Een andere is dat onze collega Ria Wolleswinkel voorzitter is van het uitvoerend comité van de master. De uitreiking van de diploma’s vond plaats door vertegenwoordigers van de deelnemende faculteiten, die zich per boot – hoe kan het ook anders – van het Lido naar de Scuola Grande di San Rocco lieten vervoeren om de afgestudeerden vervolgens in vol ornaat tegemoet te treden.

Deans blog nr 11_okt 2018
Scuola Grande di San Rocco

Er zijn – omgeven door muurschilderingen van Tintoretto – slechtere locaties om de bul te krijgen. ’s Avonds bij het eten zat ik naast een Tsjechische politicoloog die mij vroeg of juristen nog altijd boeken schrijven of inmiddels toch ook vooral in tijdschriften publiceren. Dat was een vraag die wonderwel paste bij een gebeurtenis die later die week op onze eigen faculteit plaatsvond: de presentatie van een nieuwe facultaire boekenreeks.

Het antwoord dat ik mijn tafelgenoot gaf, was dat boeken voor juristen inderdaad van groot belang zijn. Dat geldt niet alleen voor proefschriften, die anders dan in veel andere disciplines – inclusief de politicologie – meestal niet bestaan uit een verzameling gepubliceerde artikelen. Het geldt ook voor handboeken en monografieën waarin een bepaald rechtsgebied of onderwerp systematisch wordt uiteengezet. Wat aan juridische faculteiten wordt gewaardeerd, is dat iemand laat zien in staat te zijn om op het eerste gezicht ver uit elkaar liggende onderwerpen met elkaar te verbinden, te systematiseren, of een idee op consistente wijze uit te werken. Dat wil niet zeggen dat tijdschriftartikelen niet ook hoog kunnen worden gewaardeerd, maar boeken zijn minstens even belangrijk.

Dat belang van boeken wordt weerspiegeld in een nieuwe facultaire boekenreeks die in september het licht zag. Op 28 september werd de Maastricht Law Series officieel gepresenteerd tijdens een borrel in de Common Room. Daarbij waren uiteraard ook de uitgevers aanwezig: Wirt Soetenhorst van Boom Juridische uitgevers en Selma Hoedt van Eleven International Publishing. Inmiddels zijn vijf delen (in Maastrichts blauw) verschenen, waarvan drie van Maastrichtse auteurs.

Maastricht Law Series books
Presentatie van onze nieuwe facultaire boekenreeks: Maastricht Law Series

De reeks staat open voor zowel Nederlands- als Engelstalige boeken. Dit is niet de eerste boekenreeks van onze faculteit: tot vorig jaar bestonden ook de Ius Commune-reeks en de Maastricht Series in Human Rights. Ooit was er ook de Publiekrechtelijke Reeks van de Universiteit Maastricht. De redactie verwacht wederom veel van de nieuwe serie.

Meer blogs op Law Blogs Maastricht
Labels: