Blog van de Decaan aflevering 10 - Een nieuw academisch jaar

door: in Rechtsgeleerdheid
Deans_blog10_foto1_LBM

Afgelopen week hebben we opnieuw een groot aantal eerstejaars verwelkomd aan de faculteit. Ook vond de jaarlijkse alumnidag plaats. September is altijd een belangrijke maand voor de universiteit. De eerste week van september is er niet alleen de officiële opening van het academisch jaar (waarbij dit jaar onze collega Andrea Broderick uit handen van de rector de Hustinx Prijs voor de Wetenschap ontving: Andrea, van harte!), maar begroeten we ook onze nieuwe studenten.

Deans_blog10_foto2_LBM
Andrea Broderick wint de Hustinx Prize for Science
Deans_blog10_foto1_LBM
Facultaire Introductiedagen

Bij ons beginnen dit jaar 635 nieuwe bachelor-studenten en 526 masterstudenten. Daarmee groeit de faculteit licht ten opzichte van vorig jaar. De afdeling Marketing & Communicatie had voor hen een mooi en gevarieerd introductieprogramma gemaakt.
Ik had het grote genoegen om daar een klein beetje aan bij te dragen door voor alle studenten een welkomstwoord uit te spreken. Dat gebeurde in vijf aparte sessies voor achtereenvolgens de Nederlands- en Engelstalige bachelor- en masterstudenten en de uitwisselingsstudenten. Ik telde meer dan veertig verschillende nationaliteiten. Ook in deze blog wil ik de studenten graag nog eens van harte welkom heten. Wij zijn een bijzondere faculteit met een exceptioneel onderwijssysteem en een zeer betrokken staf. We zijn er op uit om elke student een unieke onderwijservaring te bieden. Daartoe is wel nodig dat de student ook bereid is om zelf veel initiatief te nemen en hard te werken. Afgaande op de studenten die ik sprak, zit dat voor de jaargang 2018 wel goed.

Deans_blog10_foto3_LBM
Jaarlijkse alumnidag

De afgelopen week bracht niet alleen nieuwe studenten naar Maastricht. Zaterdag was ook de jaarlijkse alumnidag. Ongeveer 50 alumni van onze faculteit – waaronder enkelen van de eerste lichting uit 1982 – kwamen luisteren naar het welkomstwoord van Prof. Martin Paul in de aula en bezochten vervolgens bij ons een prachtige lezing van alumnus en privacy-expert Paul Breitbarth. ’s Ochtends hadden we bijeenkomsten met zowel de Nederlandse als de internationale alumni-adviesraad. Daar werd onder meer het nieuwe strategisch programma van de faculteit besproken.

Eén van de doelstellingen van dat plan is om het contact met de alumni verder aan te halen, een streven dat met veel enthousiasme werd begroet. Onze alumni zijn belangrijk als ambassadeurs van wat wij doen en dat moeten we meer uitdragen.

Ik wens iedereen – studenten, staf en alumni – graag een heel mooi nieuw academisch jaar!

Lees meer blogs op Law Blogs Maastricht