26 jun

Promotor: Prof. Dr. Harold Hassink

Co-promotor: Dr. Rita Walczuch

Trefwoorden: IT-beheer, Machine Learning, Veranderingsbeheer, Business Cases

"The Rationality of Human Behaviour and Accuracy in Information Technology Management"

In onze samenleving spelen informatiesystemen een centrale rol in verschillende aspecten van het dagelijks leven. Van bankieren en communicatie tot voedselproductie en logistiek, deze systemen ondersteunen essentiële diensten. Organisaties investeren in 2024 meer dan 5 biljoen dollar om bestaande informatiesystemen te verbeteren en nieuwe te creëren. Maar niet alle ondernemingen slagen; zelfs giganten als Canon hebben te maken gehad met financiële uitdagingen als gevolg van verkeerde IT investeringen.Mark van der Pas onderzoekt besluitvorming in IT-management. Hij toont aan dat meer dan 85% van de IT-investeringsaanvragen wordt goedgekeurd door directies. Hij creëerde ook machine learning modellen die beter presteren dan managers in het voorspellen van het vroegtijdig afbreken van IT-projecten. Dit betekent dat de computer een projectstop beter kan voorspellen dan managers dat kunnen.

IT-investeringen worden regelmatig ondersteund door business cases. De business cases die gebruikt worden bij IT-investeringen zijn zo onnauwkeurig dat ze in de praktijk worden afgedaan als ‘vol met leugens'. Deze business cases kunnen worden verbeterd met behulp van voorspellingen op basis van referentieklassen. Om deze methode te gebruiken moeten referentieklassen worden gedefinieerd. Mark van der Pas heeft met succes referentieklassen gedefinieerd die gebruikt kunnen worden om de financiële effecten van portfolio's van IT-investeringen beter te voorspellen. Verder gaat het proefschrift in op het gedrag van IT-controllers binnen Information Technology Management en presenteert het instrumenten om hun gedrag te beïnvloeden.

Klik hier voor de livestream.