Ik wil als zij-instromer het onderwijs in

In samenwerking met de Radboud Universiteit in Nijmegen bieden we een zij-instroomtraject aan dat opleidt tot eerstegraads docent. Het zij-instroomtraject is een flexibel maatwerktraject waarin je een baan op een school combineert met je opleiding. Je opleiding volg je deels aan de Universiteit Maastricht en deels aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Wat is het zij-instroomtraject?

Dit traject is een leer-werktraject van maximaal twee jaar, waarbij je direct voor de klas staat en daarnaast je eerstegraads lesbevoegdheid haalt aan de Universiteit Maastricht en de Radboud Universiteit. Eén dag per week volg je lessen in Maastricht en één dag per week in Nijmegen. De overige dagen werk je als docent op een middelbare school( max. 0,6 fte). Je studiekosten worden gedekt door de school met behulp van zij-instroomsubsidie.

UM lerarenopleiding

Om deel te nemen aan een traject aan de Universiteit Maastricht dien je in het bezit te zijn van een bachelordiploma gerelateerd aan het desbetreffende schoolvak en een wo-masterdiploma. Daarnaast wordt aan de hand van een geschiktheidsonderzoek beoordeeld of je over voldoende maatschappelijke ervaring of beroepservaring beschikt om voor de klas te staan.

Meer informatie over dit traject kun je vinden op de website van de Radboud Universiteit. Wil je weten of je toelaatbaar bent of heb je andere vragen over dit programma, dan kun je contact opnemen met de studieadviseur van de Radboud Docenten Academie.