Over MEFAB

Het "Maastricht Essential Fatty Acid Birth Cohort" (MEFAB) is een lang lopend cohort dat in 1989 is opgezet door de Universiteit van Maastricht (Maastricht University).
Voor de optimale groei van een individu van de conceptie tot aan volwassenheid is een omgeving nodig die daar zo goed mogelijk op afgestemd is. Voeding is daarbij een belangrijke factor. Voeding van de moeder tijdens de zwangerschap kan de ontwikkeling van het kind "programmeren". Dat betekent dat al tijdens de zwangerschap de latere gezondheid en prestaties van het kind beïnvloed worden. De al verzamelde gegevens van MEBAB kunnen helpen bij het ontdekken van kritieke periodes in de ontwikkeling van het kind al van voor de geboorte en tot aan volwassen leeftijd. Binnen MEFAB richten we ons vooral op de invloed van essentiële vetzuren, luchtvervuiling en groene ruimtes. We hopen zo een bijdrage te kunnen leveren aan adviezen wat betreft prenatale voeding.

Wie zijn wij?

Wat doen wij?

Het "Maastricht Essential Fatty Acid Birth Cohort" is een lang lopend cohort dat in 1989 is opgezet door de Universiteit van Maastricht (Maastricht University) onder leiding van Prof. dr. Gerard Hornstra.
Tussen 1989 en 1995 hebben ongeveer 1200 zwangere vrouwen deelgenomen aan de eerste studie van het MEFAB cohort. Deze moeder-kind paren zijn opgevolgd tot de kinderen 12 jaar oud waren.
Het MEFAB cohort is uniek, omdat het wereldwijd het enige cohort is dat van begin tot einde van de zwangerschap de vetzuren bij de moeder heeft gemeten en waarvan de kinderen inmiddels de volwassen leeftijd hebben bereikt!

Het doel van wetenschappelijk onderzoek met het MEFAB cohort is:

• het verzamelen van medische gegevens van moeder-kind paren, zodat de rol van essentiële vetzuren van de moeder tijdens de zwangerschap op het ontstaan van chronische ziekten bij het kind kan worden onderzocht van geboorte tot volwassen leeftijd.
  • In 2015 werd gestart met een nieuw onderzoek. Door middel van een online enquête hopen we een beter inzicht te krijgen in de etiologie (=factoren die bijdragen aan het ontstaan van een ziekte) van overgewicht en leerprestaties. Wij hopen met dit onderzoek in de toekomst bij te kunnen dragen aan het voorkómen van overgewicht en mindere leerprestaties. Hierdoor kunnen zwangere vrouwen in de toekomst beter geadviseerd worden.
  • Moeders en kinderen die geïnteresseerd zijn in meer gedetailleerde informatie verwijzen we graag naar (Research).

Steun ons

Zonder financiële steun is onderzoek niet mogelijk. De MEFAB stafleden zijn in dienst van de Universiteit Maastricht en zij zullen geen persoonlijke giften aannemen. Wel vragen wij voor nieuwe projecten subsidies aan bij bedrijven en stichtingen. De toegekende subsidie wordt besteed aan de uitvoering van nieuwe projecten en niet aan persoonlijke betalingen van MEFAB stafleden. Het onderzoek zal te allen tijde onafhankelijk zijn van giften en subsidieverstrekkers. De MEFAB stafleden bepalen zelf de vraagstelling en de subsidieverstrekkers hebben geen invloed op het publiceren van de onderzoeksresultaten.

Wilt u zelf doneren aan het MEFAB-cohort, of helpen bij fondsenwerving, neem dan contact met ons op marij.gielen@maastrichtuniversity.nl.