Internationale leeromgeving

Aan Universiteit Maastricht (UM) krijgen studenten de kans om zich te ontwikkelen tot wereldburger – een individu dat een positieve bijdrage kan leveren aan de samenleving, zowel lokaal als wereldwijd. We bieden een cultureel diverse, inclusieve leeromgeving waar verschillen in ideeën, perspectieven en achtergronden hun leerproces verrijken.

In onze International Classroom komt meer dan 50% van onze studenten en 40% van ons academisch personeel uit het buitenland, en samen vertegenwoordigen ze meer dan 100 landen. Daarnaast verwelkomen we elk jaar meer dan 1000 internationale uitwisselingsstudenten en doet ongeveer 40% van onze studenten internationale ervaring op via studieprogramma's in het buitenland. Dit maakt ons de meest internationale universiteit van Nederland.

PGO in een internationale context

Met onze Probleemgestuurd Onderwijs-aanpak werken studenten samen in kleine groepen om problemen uit de echte wereld op te lossen. Aangezien onze groepen vaak studenten van over de hele wereld bevatten, krijg studenten te maken met veel verschillende perspectieven in de discussies.

Onze studenten dagen elkaar uit om hun waarnemingen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken, hun aannames te herkennen en in twijfel te trekken, en verschillende benaderingen voor elk probleem te verkennen. Dit zorgt voor een groter cultureel bewustzijn, meer creatief denken en de ontwikkeling van innovatieve oplossingen.

Global Citizenship Education

Bij UM integreren we Global Citizenship Education (GCEd)  in het curriculum. We moedigen studenten aan om na te denken over hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en hoe ze maatschappelijke uitdagingen kunnen aanpakken.

GCEd, Probleemgestuurd Onderwijs en onze International Classroom vullen elkaar aan en creëren een leeromgeving waarin studenten de kennis, vaardigheden en attitudes ontwikkelen die nodig zijn om effectief samen te werken in internationale teams en te concurreren op lokale, regionale of mondiale arbeidsmarkten. Ze worden kritische denkers die een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van de complexe problemen waarmee we in de wereld worden geconfronteerd.

International students in a common room

Internationale opleidingen

Veel opleidingen aan UM worden in het Engels gegeven en zijn daardoor toegankelijk voor internationale studenten. Onze programma's hebben vaak een uitgesproken internationale of Europese focus, en in alle programma's komen mondiale vraagstukken en perspectieven aan bod.

Bekijk het volledige overzicht van onze opleidingen

Een echt Europese ervaring

De Universiteit Maastricht (UM) is een trots lid van de Young Universities for the Future of Europe (YUFE) alliantie, een samenwerkingsverband van tien jonge Europese universiteiten. Middels deze samenwerking kunnen UM studenten hun onderwijshorizon verbreden en studeren aan partnerinstellingen in heel Europa, gericht op hun specifieke interessegebieden. Via YUFE kunnen studenten hun opleiding op de volgende manieren verrijken:

• OpenYUFE: Studenten kunnen hun diploma uitbreiden met extra academische cursussen, taalonderwijs en professionele vaardigheden – online en/of op locatie.
  • YUFE Minors: Dit zijn modules van 30 ECTS die fysieke mobiliteit vereisen en online cursussen van andere YUFE -universiteiten omvatten, met als hoogtepunt een YUFE Challenge-cursus: een praktijkgericht project dat studenten verbindt met lokale gemeenschappen.
  • BioYUFE: Voor studenten biowetenschappen biedt BioYUFE een brede selectie keuzevakken binnen het YUFE-netwerk, waarvan de meeste online en in het Engels worden aangeboden.
  • YUFE Bachelor: De bacheloropleiding Urban Sustainability Studies, die in het academisch jaar 2025/26 van start gaat, biedt een interdisciplinaire, open-curriculum-aanpak met de mogelijkheid een minor te volgen aan andere YUFE-universiteiten.

Elk onderdeel van YUFE levert een rijkere, meer diverse onderwijservaring, die studenten voorbereidt op een wereldwijd verbonden wereld.

Logo of Young Universities for the Future of Europe

Joint en double degree opleidingen

We bieden meer dan 15 joint en double degree programma's aan, waarbij studenten hun studie verdelen tussen UM en een van onze partneruniversiteiten in het buitenland.

Deze programma's zijn beschikbaar op bachelor-, master- en PhD-niveau. Ze vormen een belangrijke pijler van ons internationaliseringsbeleid, bevorderen onderwijs van hoge kwaliteit, mondiale samenwerking en vergroten de grensoverschrijdende mobiliteit en inzetbaarheid van studenten.

Voorbeelden zijn:

Centrum voor Europese Studies

Elk jaar nemen ongeveer 700 internationale studenten deel aan programma's van het Center for European Studies (CES), die variëren van drie weken tot een heel jaar. Deze programma's zijn dynamisch en interactief en bieden excursies, culturele weekenden en studiereizen.

Bekijk de universiteiten en hogescholen die samenwerken met CES