Meer betrokken dankzij Probleemgestuurd Onderwijs

Aan de Universiteit Maastricht (UM) geven we er niet alleen om wat je leert, maar ook hoe je leert. Hier maak je deel uit van een interactieve en betekenisvolle leerervaring die Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) wordt genoemd. Het grootste deel van je onderwijs vindt plaats in groepen van 10 tot 15 studenten, dus je bent niet zomaar een gezicht in een overvolle collegezaal.

Het werken in kleine teams maakt het makkelijker om contact te leggen met andere studenten en elkaars leerproces te stimuleren. Door teamwerk en opdrachten ga je actief met kennis aan de slag en wissel je ideeën uit. Deze samenwerkingsomgeving stelt je in staat om dingen vanuit meerdere perspectieven te bekijken, waardoor je de leerstof beter begrijpt en creatieve, goed onderbouwde oplossingen kunt bedenken.

Ons toegewijde onderwijspersoneel is hierin een facilitator en biedt begeleiding waar nodig, maar jouw nieuwsgierigheid en verbeelding leiden de weg.

Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) leert je om proactief en ruimdenkend te zijn. Je ontwikkelt vaardigheden in kritisch denken, effectieve communicatie, time management, teamwerk en probleemoplossend denken; precies waar werkgevers naar op zoek zijn.

Jij zit in de bestuurdersstoel

Aan de UM leer je actief. Je gaat niet achteroverleunen en aantekeningen maken. Jouw vragen en nieuwsgierigheid sturen het leerproces. Je krijgt actuele problemen of casussen voorgelegd en samen met je medestudenten bepaal je welke aanpak je wilt volgen om die op te lossen en wat je daarbij moet leren. Dit helpt je om de leerstof echt te begrijpen, in plaats van alleen maar feiten uit je hoofd te leren.

Leervormen kunnen verschillen afhankelijk van het programma dat je kiest. Maar je hebt veel vrijheid om je studietijd in te richten. Dit vereist zelfdiscipline en kan soms een uitdaging zijn, maar onze docenten staan altijd voor je klaar met feedback en regelmatige beoordelingen om ervoor te zorgen dat je op schema blijft.

Students in PBL group

Je maakt deel uit van een samenwerkende, internationale gemeenschap

Aan de UM maak je deel uit van een hechte, internationale gemeenschap. Door samen te werken leer je van elkaars verschillende perspectieven. Je stimuleert en daagt elkaar uit om anders te denken en met oplossingen te komen waar je zelf misschien nooit aan had gedacht. Dit zorgt voor een unieke en boeiende leerervaring. Onze docenten zijn niet alleen experts in wat ze doen, maar ze zijn ook benaderbaar en ondersteunend, en coachen je bij het ontdekken van je eigen pad en het je eigen maken van de kennis. Deze nauwe interactie met medestudenten en docenten creëert een echt saamhorigheidsgevoel en helpt je om je thuis te voelen aan de UM.

Students in PBL group

Je ontdekt meer over jezelf en de wereld om je heen

Studeren aan de UM betekent uitdagingen aangaan die aanzetten tot reflectie en creativiteit. Het uitgangspunt is altijd een actueel probleem of uitdaging waar we vandaag de dag in de samenleving mee te maken hebben. Je leert kijken naar wat je al weet, identificeert wat je nog moet leren en legt verbanden tussen ideeën die kunnen helpen het probleem op te lossen. Je verkent nieuwe benaderingen en ontwikkelt samen unieke oplossingen, waarbij je meer ontdekt over jezelf en de wereld om je heen. Door aan authentieke problemen te werken, zie je ook de werkelijke impact van wat je leert. Dit opent je ogen voor je bredere verantwoordelijkheid voor de maatschappij en je rol als wereldburger.

Students looking at a robot at a UM open day