Universiteit Maastricht partner in ICAI-samenwerking

6 september 2024

Vanaf 1 september is het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) officieel een samenwerking tussen 18 Nederlandse kennisinstellingen. Deze overeenkomst helpt het landelijk ecosysteem van kennisinstellingen bij een verbeterde governance van het ICAI-netwerk.

De samenwerking versterkt de ICAI-community aanzienlijk, met als doel een duurzame toekomst voor het netwerk en alle labpartners te waarborgen. ICAI blijft zich richten op het aantrekken, ontwikkelen en behouden van AI-talent, en het realiseren van impact via onderzoek in de labs, in lijn met de 17 VN-doelen voor duurzame ontwikkeling.

ICAI zal zich nu concentreren op het volledig realiseren van impact binnen het bredere ecosysteem, het bouwen van bruggen tussen labs, en het tonen van impact via blogs en video's. Met deze hernieuwde samenwerking bouwt ICAI voort op kennis sinds 2018 en positioneert zich als leider in de Nederlandse AI-sector. Door samen te werken met nationale instellingen, streeft ICAI naar academische excellentie en praktische AI-toepassingen die een positieve impact op de samenleving hebben. De gezamenlijke inspanningen beloven een toekomst waarin kunstmatige intelligentie een sleutelrol speelt in maatschappelijke uitdagingen en innovatie in Nederland.

De Universiteit Maastricht huisvest drie ICAI labs:

Lijst van ICAI-partners:

• Universiteit Maastricht
  • Amsterdam University Medical Centers (AUMC)
  • Centrum Wiskunde & Informatica (CWI)
  • Donders Instituut RU
  • Erasmus MC