Maastrichtse datawetenschappers werken samen aan internationaal project

Onderzoekers FSE bouwen Health Data Federation Platform voor groot onderzoek naar hart en vaatziekten

Op 25 oktober ging het internationale onderzoeksconsortium iCARE4CVD van start. Het consortium wil meer inzicht verwerven in hart- en vaatziekten en zoekt nieuwe manieren om deze ziekten in de toekomst optimaal te voorkomen en behandelen. Met behulp van kunstmatige intelligentie en de gegevens van meer dan 1 miljoen patiënten in één database gaan de partners op zoek naar nieuwe strategieën voor de overstap van uniforme naar gepersonaliseerde zorg.

Het Institute of Data Science/Department of Advanced Computing Sciences van de Maastrichtse Faculty of Science and Engineering is één van de partners binnen iCare4CVD. Onderzoekers dr. Visara Urovi en prof. dr. Michel Dumontier ontvangen één miljoen euro voor hun deel van het project: “We bouwen een Health Data Federation Platform dat de veiligheid en betrouwbarheid van de verzamelde data waarborgt. Dat doen we in lijn met onze visie rond verantwoord gebruik van data, het platform ondersteunt de principes van het FAIR delen van data en analyses”, zegt Urovi.

De coördinatie van iCARE4CVD is in handen van hoogleraar cardiologie prof. Hans-Peter Brunner-La Rocca van de Universiteit Maastricht. Het hele project kreeg een subsidie van 22 miljoen euro.

Lees het hele verhaal