Proefschrift Dr. Veerle Spronck genomineerd voor de Boekman Dissertatieprijs

12 september 2024

Het proefschrift Listen Closely: Innovating audience participation in symphonic music van Dr. Veerle Spronck is genomineerd voor de 6e editie van de Boekman Dissertatieprijs. De Boekman Dissertatieprijs wordt elke drie jaar uitgereikt aan proefschriften die zich richten op het kunst- en cultuurbeleid en de maatschappelijke context van kunst en cultuur. De prijs heeft als doel dit onderzoek onder de aandacht te brengen bij een breder publiek en nieuw onderzoek te stimuleren. De winnaar ontvangt € 10.000 voor onderzoek gerelateerde activiteiten en wordt opgenomen in het tijdschrift van de organisatie.

Het proefschrift van Spronck is het resultaat van etnografisch onderzoek waarin ze nauwgezet onderzocht hoe vier Nederlandse symfonieorkesten participatie in hun dagelijkse praktijk innoveren. Het onderzoek was onderdeel van het door NWO/SIA gefinancierde project ‘Artful Participation’ uit 2017-2021, een samenwerking tussen de Universiteit Maastricht (FASoS), het onderzoekscentrum ‘What Art Knows’ van Zuyd Hogeschool en Philzuid. Prof. dr. Peter Peters, voorzitter van MCICM, en dr. Ruth Benschop, lector aan Zuyd Hogeschool, begeleidden het onderzoek.

Veerle Spronck (1993) is een interdisciplinair onderzoeker, docent en podcaster die werkt aan de maatschappelijke waarde van de kunsten, en is vooral geïnteresseerd in de raakvlakken van kunst, wetenschap en technologie. Ze werkt als universitair hoofddocent (senior onderzoeker) Waardevol Ondernemerschap in en door de Kunsten aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, en is een van de makers van de onafhankelijke podcast Kunstmatig over kunst en technologie.

‘Listen Closely: Innovating Audience Participation in Symphonic Music’ is te downloaden.

Voor meer informatie over de Boekman Dissertatieprijs en de andere genomineerden, bezoek deze pagina.

Boekman Dissertatieprijs: Listen closely door Veerle Spronck