Erkennen & Waarderen

De Universiteit Maastricht (UM) streeft ernaar dat iedere medewerker zijn of haar talenten optimaal kan benutten en voldoende erkend en gewaardeerd worden. We streven ernaar een open, inclusieve en diverse gemeenschap te zijn waarbij medewerkers worden beloond voor hun eigen verdiensten.  

Samen met andere kennisinstellingen en onderzoeksfinanciers (UNL, NFU, KNAW, NWO en ZonMW) veranderen we het systeem waarmee we de prestaties van onze academici beoordelen. In 2019 publiceerden we het gezamenlijke position paper Ruimte voor ieders Talent, gericht op modernisering van het Nederlandse universitaire stelsel. Deze adviesnota hebben we vertaald naar een uitgebreid Erkennen & Waarderen (E&W) - programma waaraan alle Nederlandse universiteiten deelnemen. 

Een nieuwe balans

In de academische traditie worden niet alle prestaties van werknemers op dezelfde manier erkend en gewaardeerd. Met name voor wetenschappers werden hun loopbaantrajecten gedomineerd door onderzoeksprestaties, met name door kwantitatieve indicatoren zoals onderzoeksoutput, citaties en verworven onderzoeksubsidies. De focus op onderzoek als indicator leidde tot onderwaardering van  andere cruciale academische taken verhoging van  de werkdruk en concurrentiepositie. Dit resulteert in onvoldoende tijd en waardering voor ontwikkeling op andere gebieden.

Het E&W-programma creëert een nieuw evenwicht in het werk van wetenschappers. De UM ondersteunt dit programma volledig en zet zich in om alle prestaties op het gebied van onderwijs, onderzoek, impact, leiderschap en patiëntenzorg te erkennen en waarderen.  

Bekijk de video statements over het E&W-programma, de visie en de narratieven van de UM.  

Heb je vragen? Ga naar de FAQ. 

De E&W -doelstellingen

Rianne Letschert, collegevoorzitter van onze universiteit, leidt samen met de rector van de Vrije Universiteit Amsterdam het nationale E&W-programma voor de hele universitaire sector.

De belangrijkste doelstellingen van het E&W-programma: 

  • Het diversifiëren en vitaliseren van loopbaantrajecten: meer diversiteit mogelijk maken in de loopbaantrajecten en profielen van wetenschappers
  • Evenwicht tussen individu en de universitaire gemeenschap: wetenschappers beoordelen op basis van zowel hun individuele prestaties als hun teamprestaties
  • Focus op kwaliteit: een betere balans aanbrengen tussen kwantitatieve en kwalitatieve beoordelingsinstrumenten
  • Het bevorderen van Open Science: onderzoeksopzet en -data openbaar maken en wetenschappers stimuleren om zich nog meer in te spannen om hun onderzoeksresultaten toegankelijker te maken voor de maatschappij
  • Het faciliteren van academisch leiderschap: investeren in goed leiderschap op alle niveaus, van jonge wetenschappers tot gevestigde hoogleraren


Bezoek de landelijke Recognition & Rewards website  (in het Engels) voor meer informatie over het landelijke programma en inzichten in de aanpak van andere Nederlandse universiteiten en onderzoekscentra.  

Download de landelijke adviesnota Ruimte voor ieders talent.
 

De visie van de UM

De UM heeft een visiedocument opgesteld voor het E&W-programma, waarin de landelijke doelstellingen worden gekoppeld aan de waarden en strategische positie van de UM.  In onze visie staat kwaliteit boven kwantiteit, is Open Science opgenomen, zijn de beoordelingscriteria voor promotietrajecten geactualiseerd en is academisch burgerschap verder gedefinieerd, terwijl de behoeften van het individu en de organisatie in balans zijn. 

Onze visie op Erkennen & Waarderen omvat deze onderdelen: 

  • Onderwjis 
  • Onderzoek
  • Impact 
  • Leiderschap
  • Patiëntenzorg (indien relevant)


 


Download ons visiedocument (in het Engels):'UM's vision on Recognition & Rewards'  

Slogan Universiteit Maastricht Ruimte voor ieders talent
Het E&W-programma van de UM

De organisatiecultuur en -identiteit van de UM

De UM is altijd ambitieus geweest op het gebied van innovatief, kleinschalig onderwijs en interdisciplinair onderzoek met aantoonbare maatschappelijke impact. De organisatiecultuur van de UM laat zich het beste beschrijven aan de hand van een aantal sleutelbegrippen. 

  • Academisch burgerschap; de UM-gemeenschap is een voorbeeld van academisch burgerschap (academic citizenship). 
  • Onderwijskundige aanpak; de focus van de UM op innovatief, studentgericht onderwijs is al sinds haar oprichting bepalend geweest voor haar identiteit. 
  • Interdisciplinair onderzoek; het onderzoek aan de UM is missie-gedreven en de integratie van verschillende disciplines draagt bij aan  oplossingen van regionale en internationale uitdagingen. 
  • Maatschappelijke impact; de UM heeft sinds haar oprichting in 1976 een bijdrage geleverd aan de economische en intellectuele ontwikkeling van Limburg en daarbuiten.
  • Partnerschap MUMC+; ons hechte partnerschap met het academisch ziekenhuis MUMC+ is een van de pijlers van onze verankering in de lokale gemeenschap.
  • Diversiteit en inclusiviteit, de UM wil veel meer doen dan regels naleven en quota halen. We zijn vastbesloten om een omgeving te creëren waarin iedereen welkom is en zich welkom voelt. 
  • Leiderschap, goed ontwikkeld leiderschap is een voorwaarde voor succes en en daarom zien we dit als een van de sleutelgebbieden.

Het toepassen van onze kernwaarden: verwachtingen en voorbeelden

Onze kernwaarden vloeien rechtstreeks voort uit onze eigen organisatiecultuur en -identiteit, de missie en  visie van het E&W-programma. Voor wetenschappers zijn voorbeelden van hun bijdrage aan de UM-kernwaarden opgenomen in de academische profielen van E&W. Voor overige universitaire medewerkers kan de toepassing van de UM-kernwaarden in het dagelijks werk lijken op de voorbeelden van wetenschappers, maar soms verschillen ze ook. Daarnaast zijn niet alle kernwaarden van toepassing op alle universitaire functies. Enkele voorbeelden hoe zij hun bijdrage aan de UM-kernwaarden kunnen bewijzen en uitdragen:

Academisch burgerschap 

  • Bijdragen aan de bredere maatschappelijke opdracht van de universiteit. 
  • Inspanningen tonen om van de universiteit een inclusieve omgeving te maken met waardering voor diversiteit. 
  • Programma's opzetten om de gemeenschap bij de universiteit te betrekken.
  • Deelnemen aan (interne of externe) commissies of taskforces; teamevenementen organiseren enz. 

 
Persoonlijk/professioneel leiderschap

  • Blijk geven van zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling (op basis van feedback).  
  • Regelmatig feedback vragen aan studenten, collega's en anderen. 
  • Effectief communiceren (online en offline). 
  • Noodzakelijke taken bepalen en prioriteren om een individuele planning op te stellen en het werk autonoom uitvoeren, waarmee aan de vereisten wordt voldaan. 
  • Processen en procedures verbeteren. 
  • De leiding nemen in een project onder collega's.  
  • Mentorschap bieden aan anderen. 
  • Constructieve feedback geven om anderen te helpen leren.  
  • Feedbacksessies organiseren.
  • Deelnemen aan leiderschapstrainingen en de geleerde vaardigheden toepassen.
  • Blijk geven van inspanningen  om van de universiteit een inclusieve omgeving te maken met waardering voor diversiteit. 
  • Deelnemen aan (interne of externe) commissies, denktanks, coachingsactiviteiten of andere vormen van talentontwikkeling enz.


Teamprestaties 

  • Zelfverzekerd in een groep werken, waarbij ieder zijn bijdrage levert ten dienste van het geheel. 
  • Co-creatie met anderen. 
  • Samenwerken met anderen buiten de standaardcirkel (buiten je team, departement of faculteit/servicecentrum) enz. 


Impact & Open Science 

  • Maak je werk relevant voor de samenleving.
  • Produceer, bewaar en (her)gebruik wetenschappelijke data op basis van FAIR-principes (Findable, Accessible, Interoperable en Reusable) en maak gegevens zo open als mogelijk en zo gesloten als nodig.  
  • Gebruik open-source software. 
  • Gebruik Open Access bronnen. 
  • Open Science-evenementen opzetten en eraan deelnemen. 
  • Voorlichting geven over de toepassing van FAIR-principes. 
  • Voorlichting geven over het belang van Open Science enz. 

Narratieven voor vier domeinen

Vier commissies met vertegenwoordigers van elke faculteit voor de domeinen onderwijs, onderzoek, impact en leiderschap hebben omschreven hoe prestaties binnen hun domein erkend en beloond kunnen worden. Hun narratieven dienden als input om de discussie over hoe verder te gaan te sturen.

Op centraal niveau wordt het E&W-programma beheerd door Ann Vanderhaeghe en Bruna Calado. Zij werken nauw samen met de facultaire liaisons om het E&W-programma effectief te implementeren. De facultaire liaisons zijn verantwoordelijk voor het vertalen van het centrale implementatieformat naar een specifiek implementatieplan voor hun faculteit en voor het bewaken van de voortgang. Daarnaast zorgen ze voor effectieve communicatie en vergroten ze het bewustzijn over de activiteiten en belangrijke informatie met betrekking tot het E&W-programma. 

Download de narratieven (in het Engels):
  Onderwijs
  Onderzoek
  Impact
  Leiderschap 

De E&W instellingscommissie van de UM

De E&W instellingscommissie bestaat uit de collegevoorzitter, de rector, de faculteitsdecanen (en/of portefeuillehouders E&W), de HR-directeur en de programmamanager E&W. Zij leiden samen de ontwikkeling van het programma. De instellingscommissie faciliteert de discussie met de academische gemeenschap en zorgt voor samenhang tussen de interne discussies en de daaropvolgende voorstellen. Ook het realiseren en borgen van aansluiting bij landelijke ontwikkelingen is een verantwoordelijkheid van de commissie. 

Naast de UM-brede commissie zijn ook andere organisaties binnen de UM actief betrokken bij het proces van Erkennen & Waarderen. Zo zijn de afgevaardigden van Maastricht Young Academy en Female Empowerment UM (FEM) en medewerkers van de UB betrokken. Daarnaast leveren leden van het Lokaal Overleg, de Universiteitsraad, het Centraal Promovendi Platform (CPCP) en het Promovendi Platform een bijdrage.

De betrokkenheid van de gehele UM-gemeenschap bij de ontwikkeling van het programma is essentieel voor het creëren van een duurzame cultuurverandering. Daarom staat de commissie altijd open voor input.