Parkeermogelijkheden

Ben je van plan om regelmatig met de auto (vanuit het buitenland) naar de Universiteit Maastricht (UM) te reizen? Of woon je in Maastricht en ben je in het bezit van een auto? Dan biedt de UM, in samenwerking met de Gemeente Maastricht, een aantal parkeermogelijkheden.

Gratis parkeren in Randwyck

In Randwyck kun je gratis parkeren! De UM heeft een grote parkeerplaats aan de Sorbonnelaan. Met gebruik van je UMcard kun je hier zeven dagen per week, 24 uur per dag, kosteloos parkeren.

Regelmatig vanuit het buitenland met je auto naar de UM?

Heb je geen kamer in Maastricht of omgeving, maar pendel je regelmatig met je auto tussen Maastricht en je buitenlandse woonadres? Dan kun je een studentenparkeervergunning kopen (in 2022: €5,50 per maand, plus eenmalig €19,85 administratiekosten). Met deze vergunning kun je je auto parkeren op een van de volgende parkeerzones: Brusselsepoort; Villapark-St.Pieter-Jekerdal; Mariaberg; Noorderbrug/Franciscus Romanusweg.

Vraag een studentenparkeervergunning aan.

Sta je als bewoner in Maastricht ingeschreven en heb je een auto?

Woon en studeer je in Maastricht (en je reist dus niet heen en weer reist tussen je buitenlandse woonadres en de UM), en woon je in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan kun je een reguliere parkeervergunning aanvragen bij de gemeente. Met deze vergunning kun je parkeren in de zone waar je woont. De kosten hangen af van hoe ver je van het stadscentrum woont. Let op: de auto dient wel op jouw naam geregistreerd te staan.

Meer informatie over het aanvragen van een reguliere parkeervergunning kun je terugvinden op de website van de Gemeente Maastricht

Gratis parkeren bij P+R Maastricht Noord

Ook bij Park and Ride Maastricht Noord   kun je gratis parkeren. Deze parkeerplaats ligt dicht bij een afrit van de A79 (Aken-Maastricht). Je kunt hier zeven dagen per week, 24 uur per dag, kosteloos parkeren. Elke 15 minuten vertrekt een bus naar het centrum van de stad. Als je een studentenreisproduct hebt, hoef je hier niet voor te betalen.

Alternatieve vervoersmogelijkheden

Er zijn meer manieren om slim, duurzaam en veilig te reizen in Maastricht. Of je nu op de fiets stapt, voor het OV kiest of kiest voor een combinatie tussen auto, P+R en OV.