Stilzitten in een zaal? Een klassiek concert kan ook anders

Stilte en stilzitten tijdens klassieke concerten hoorde er altijd al bij, zou je denken. We beschouwen klassieke muziek als tijdloos, dan zal dat voor de etiquette ook wel gelden. Maar willen we dat nog wel? Kan het ook anders? Veerle Spronck houdt zich bezig met de manieren waarop je concerten kunt inrichten – maar zij richt zich op het heden en promoveerde deze zomer bij het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music.

Dat centrum werd in 2017 gesticht als samenwerking van de Universiteit Maastricht, Hogeschool Zuyd en leden van philharmonie zuidnederland. De missie: experimenteren met nieuwe manieren om concerten in te richten waarbij het publiek uitgedaagd wordt om te participeren.

Lees meer in dit artikel in NRC